W podróży po świecie ról zespołowych poznaliśmy już większość bohaterów. Wiemy kto szczególnie zadba o dobrą atmosferę, znamy mistrzów perfekcji, rozpoznamy w tłumie dynamicznych realizatorów pomysłów, czy analitycznych myślicieli. Dziś przyjrzymy się bliżej komuś, kto doskonale potrafi reprezentować grupę w świecie zewnętrznym i idealnie zadba o jej interesy. Poznajcie człowieka kontaktów.
Łącznik grupy ze światem zewnętrznym
Ludzie kontaktów to taki łącznik pomiędzy grupą, a światem ją otaczającym. To osoby ekstrawertyczne, dominujące, skuteczne w działaniu i bardzo otwarte. Jak ryby w wodzie czują się w sytuacjach, gdy trzeba coś załatwić, „uruchomić swoje znajomości”, skorzystać z własnej sieci kontaktów. Działanie ludzi kontaktów wygląda mniej więcej tak: gdy w grupie pojawia się zadanie do zrealizowania, ludzie kontaktów od razu przeszukują swoją sieć znajomych, przyjaciół, byłych pracowników, znajomych ich znajomych, ekspertów, fachowców i specjalistów, którzy mogą okazać się wsparciem w realizacji zadania lub sprawią, że zadanie będzie wykonane szybciej albo lepiej. A jeśli nie znajdą rozwiązania przy wsparciu obecnych kontaktów, to z przyjemnością poznają kogoś nowego i poszerzą grono znajomych. Lubią szukać rozwiązań w zewnętrznym otoczeniu grupy, pytają o radę, konsultują, szukają wsparcia czy opinii. Są przekonani, że dzięki posiadanym kontaktom lepiej zrealizują cele grupy i cele indywidualne.
Lubią otaczać się ludźmi. Dużą ilością ludzi. W szczególności cenią kontakty, które mają coś do zaoferowania. Nie wszystkie ich relacje mają charakter bliski, bardzo głęboki, czy przyjacielski- to często znajomości powierzchowne, biznesowe, przelotne. Kontakty z innymi osobami i możliwość ich wykorzystania są dla nich jak paliwo. Możemy poznać ich po charakterystycznych zwrotach takich jak: „Znam kogoś, kto….”, „Zapytam kumpla!”, „Mój znajomy jest specjalistą w ……”, czy „Ja to załatwię z…...”.
Ludzie kontaktów działają szybko, skutecznie, sprawnie, w sposób stanowczy. Nie potrafią czekać, są niezwykle aktywni, mają wiele pomysłów i sugestii, nie lubią przesuwania terminów i odkładania na później oraz odwlekania.
Ponieważ są wrogami monotonii, szukają wciąż nowych pomysłów, informacji czy nowinek by praca ich i grupy była ciekawa. Analizują, zgłębiają temat. Lubią wyzwania i jak sami o sobie mówią nie lubią prostych rozwiązań i łatwych odpowiedzi. Są innowacyjni, ciekawi świata, dostrzegają nowe możliwości wykonania zadania szybciej lub sprawniej i potrafią je wykorzystać. Szukają kreatywnych rozwiązań, nie zrażają się niepowodzeniami, z uporem dążą do realizacji celów. Gdy przyjęty pomysł okaże się nietrafiony, będą szukać dalej, ale nie poddadzą się.
Cechuje ich otwartość i również otwartości i współpracy oczekują w kontaktach z drugim człowiekiem. Lubią pracować z osobami elastycznymi, nie lubią obrażania się. Wszyscy moi rozmówcy zgodnie twierdzą, że nic ich tak nie irytuje w pracy zespołowej, jak lenistwo innych członków grupy, negatywne podejście, brak zaangażowania, brak inicjatywy, próżniactwo społeczne, obojętność i oczekiwanie, że inni kogoś wyręczą. Oferując zespołowi swoje zaangażowanie i energię liczą na to, że zostaną one choć w niewielkim stopniu odwzajemnione.
Ludzie kontaktów bardzo chętnie reprezentują grupę na zewnątrz, przedstawiają na forum efekty pracy grupy, działają w jej imieniu, są świetni w improwizacji.
Dobra współpraca jest ich motywatorem, uwielbiają wręcz nawiązywać kontakty i nowe znajomości zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Świetnie sprawdzą się w pracy wymagającej podróżowania, nawiązywania relacji biznesowych, ustalania warunków współpracy. Konferencje, sympozja, szkolenia, czy wyjazdy integracyjne to idealne miejsca by nawiązywać nowe znajomości. Są mistrzami negocjacji i prowadzenia rozmów handlowych. Ciężko im będzie odnaleźć się w pracy wymagającej wyłącznie siedzenia przed komputerem, w otoczeniu dokumentów, bez innych współpracowników.
Starają się zachować dobre kontakty z każdą osobą. Są bardzo towarzyscy, pozytywne nastawienie do życia i do pracy, dzięki czemu potrafią stworzyć dobrą atmosferę w grupie i wręcz zarażać pozytywną energią i entuzjazmem. Nie doprowadzają do kłótni, niepotrzebnych nerwów, podchodzą ze spokojem do realizowanych zadań. Twierdzą, że ciężko wyprowadzić ich z równowagi, a w sytuacjach napiętych i konfliktowych potrafią rozładować atmosferę, szybko zareagować, naprawić czyjś błąd i niedopatrzenie. Jeśli ktoś z mojego zespołu o czymś zapomni, w czymś się pomyli staram się wszystko łagodzić rozmową, lub próbuję to naprawić tak, aby przełożeni nawet się nie dowiedzieli, że dana sytuacja miała miejsce.
Słabe strony mistrzów od kontaktów
Jako swoją słabą stronę niektórzy ludzie kontaktów podają towarzyszące im bardzo duże zaangażowanie na początku realizacji zadania, zapał i euforię, a pod koniec lekki brak zainteresowania dalszym etapem. Trochę tak, jakby zapalony płomień powoli tracił swoją intensywność. Problematyczne w mojej roli w zespole jest to, że szybko tracę zainteresowanie jeśli czuję, że nie spełnię się w tym całkowicie. Znikam gdy tylko czuję, że moja rola w tym miejscu dobiegła końca.
Mają świadomość, że ich nadmierna gadatliwość, aktywność i energia mogą zaburzać spokój innych i przytłaczać. Zdarza się, że potrafią zagadać rozmówcę. Jestem osobą aktywną, energiczną i gadatliwą co może również zaburzać spokój osób które potrzebują spokojnego środowiska pracy w celu skupienia się na szczegółach.
Ludzie kontaktów o sobie
Zapytani o to, w jaki sposób widzą swoją rolę, moi rozmówcy odpowiedzieli:
Wiele moich zewnętrznych kontaktów jest bardzo przydatnych w działaniu i realizowaniu zadania.
Na spotkaniach lubię prowadzić dyskusję w celu pobudzenia nowych pomysłów i rozwiązań. Uważam, że warto wymieniać się pomiędzy sobą koncepcjami, szukaniem nowych rozwiązań.
Czasami za bardzo chcę narzucić zdanie grupie co powoduje konflikty.
Bardzo lubię rozmawiać z ludźmi, wysłuchać ich zdania oraz przedstawić swoje, a następnie znaleźć wspólny środek, aby praca była jak najbardziej satysfakcjonująca.
W pracy grupowej najbardziej nie lubię negatywnego podejścia ludzi oraz braku jakiegokolwiek zaangażowania.
Jeśli jest jakieś spięcie w zespole to potrafię je zmniejszyć wykorzystując swoje zdolności interpersonalne.
Na koniec zadanie domowe dla Czytelników. Rozejrzyjcie się wokół i spróbujcie znaleźć wśród Was ludzi kontaktów. A może sami nimi jesteście? A może znacie kogoś, kto......