Pogłębianie wiedzy w jakimś obszarze zawsze warto rozpocząć od przeczytania książki, która przedstawi temat w sposób jasny dla początkujących zainteresowanych i badaczy, a jednocześnie treść zawarta w niej będzie na tyle atrakcyjna i interesująca, że rozbudzi w czytelniku niedosyt wiedzy. Taką właśnie książką, dla wszystkich początkujących miłośników grywalizacji, jest "Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych" Pawła Tkaczyka.

Słów kilka o autorze książki

Pan Paweł Tkaczyk jest zdecydowanie prekursorem i popularyzatorem pojęcia "grywalizacja" w Polsce. Opowiada i pisze o grywalizacji w sposób przystępny, a jednocześnie wciągający. Sam o sobie opowiada z resztą, że "zarabia na życie opowiadaniem historii". Jego obszar zainteresowań i działalności jest zdecydowanie szerszy niż sama grywalizacja, jednak ja dziś chcę skupić się na tym konkretnym obszarze. Jeżeli zatem interesuje Cię zjawisko grywalizacji i chcesz poznać jej podstawowe założenia oraz obszary zastosowania, to ta książka jest właśnie dla Ciebie.

Praktyczne przedstawienie skomplikowanych naukowych kwestii 

Grywalizacji poświęcono kilkaset pozycji naukowych, wśród których znajdują się przede wszystkim książki i artykuły. Zawarte w nich treści to pokłady wiedzy o podwalinach grywalizacji, jej zastosowaniu, elementach składowych i mechanizmach. Literatura przedstawia również wyniki różnorodnych badań, formułuje wnioski i tezy. Wiedza zawarta w pozycjach naukowych jest niezwykle cenna, jednak dla osób dopiero zaznajamiających się z grywalizacją, może być zbyt nieprzystępna w odbiorze. Dlatego na początek polecam książkę Pawła Tkaczyka. 

Czego dowiem się z książki

Przede wszystkim każdy czytelnik zakończy lekturę z podstawowymi informacjami o tym czym jest grywalizacja, skąd się wzięła, dlaczego jest popularna i gdzie można ją zastosować. Pierwsze dwa rozdziały koncentrują się na grach i graczach. Gry istniały od zawsze i już w czasach starożytnych ludzie umilali sobie z ich pomocą czas. Gry stanowiły rozrywkę, choć nierzadko okrutną, a czasami decydowały o czyichś losach. Paweł Tkaczyk przybliża najważniejsze cechy gier i tłumaczy fenomen ich niezwykłej popularności pomimo upływu czasu. Przedstawia również sylwetki graczy- ludzi pochłoniętych w przestrzeni gier na długie godziny, graczy tworzących społeczności i pasjonatów świata fantastyki. 

W dalszej części książki autor przedstawia mechanizmy gier i grywalizacji, czyli elementy, które występują łącznie lub wybiórczo w grach i zgrywalizowanych procesach oraz projektach. Wśród najważniejszych, najbardziej popularnych i decydujących o atrakcyjności gry lub grywalizacji, wymienić należy na pewno punkty, nagrody, informację zwrotną, rywalizację i współpracę. W tym miejscu sygnalizuję tylko, że te elementy odgrywają ważną rolę w świecie gier i grywalizacji, nie będę natomiast szczegółowo ich opisywać, ponieważ na to przyjdzie czas w innym artykule. 

Książka Pawła Tkaczyka obfituje również w liczne przykłady wykorzystania grywalizacji w różnorodnych obszarach, czy to w edukacji, czy w miejscu pracy. Są one przedstawione w taki sposób, że książkę czyta się jak opowiadanie i to opowiadanie z happy endem :)

Przeczytam i co dalej?

Jestem pewna, że lektura przypadnie Ci do gustu. Można przeczytać ją w jedno popołudnie. Jeśli interesujesz się grywalizacją, to z pewnością nie poprzestaniesz na tej pozycji. Zostaniesz miło wprowadzony w tematykę i na pewno pozostaniesz głodny wiedzy i rozpoczniesz poszukiwania kolejnej książki. Na dobry początek lektura obowiązkowa! A ja zapraszam do śledzenia kolejnych wpisów i rekomendacji kolejnych książek poświęconych grywalizacji.

Owocnej lektury!

 

PS. Na zdjęciu mój egzemplarz książki. Jak widzicie, sporo już ze mną przeszedł, a ilość kolorowych karteczek, za pomocą których zaznaczam najważniejsze fragmenty, świadczy o tym, jak ważna to lektura.